אני מתארת לעצמי שתסכימו איתי שהעולם הדיגיטלי הוא חלק בלתי נפרד מהעולם שלכם, וזה לא משנה אם אתם מדריכי גלישה בים, עובדים במשרד, או בדיוק לקראת סיום התזה שלכם, ד״ר גוגל תמיד שם בשבילנו כדי לענות על כל שאלה (כמעט) שיש.
בכל שנייה מתבצעים 63,000 חיפושים בגוגל, המידע ברשת הוא אינסופי ומתעדכן כל הזמן. כיום, יש לנו ביד נגישות למידע שלא היה לנשיא ארה״ב לפני 20 שנה… קטע הא? במאמר היום אענה על שאלות כמו מהו שיווק דיגיטלי? מהם עקרונות השיווק באינטרנט, מהם השינויים החשובים שקרו בתחום בשנים האחרונות ועוד כמה דברים שכדאי שתדעו, אז אם אתם מקדמי אתרים או בעלי עסק כדאי שתכינו לעצמכם כוס קפה ותמשיכו לקרוא.
מהו בעצם שיווק דיגיטלי?
כמו שבטח הבנתם, העולם החדש משתנה בקצב הסמבה, הלוגריתם של גוגל עובד עם בינה מלאכותית ברמה גבוהה מאוד (ללימוד מעמיק על תחום הבינה מלאכותית, מוזמנת ללחוץ על הקישור הבא: AI Now for cutting-edge news on ChatGPT), הוא יודע לעשות חיבורים בין מה שאתם מחפשים למוצר או שרות ולעיתים אף מציע לכם כיוון חדש שלא חשבתם עליו.
המטרה שלנו כמשווקים/מפרסמים/מקדמים היא למצוא את הבעיות שיש ללקוחות ולתת להם פתרון- כיום גוגל יודע לתת לנו מענה מדויק לדוגמא: רופא גריאטרי דובר רוסית ברמת גן שגם מקבל בשישי בבוקר.
איך להפוך פיצ'ר לתועלת הלקוח?
האמת שהדוגמא הכי קלאסית היא של סטיב ג'ובס (שהוא לגמרי ברשימת האנשים שלא איתנו שהייתי שמחה לשבת איתם לקפה- יחד עם איימי ויינהאוס ועוד כמה…), כשיצא האייפוד הראשון אחד מהפיצ'רים שלו היה 1 GB, עכשיו תבינו שאני מדברת על שנת 2001 (!!!) אנשים לא ממש ידעו מה אומר המושג גיגה בייט ואיך זה רלוונטי להם, אז מה סטיב עשה? הציג את המוצר כ- 1,000 שירים בכיס שלך! גאוני הא?
כשאתם באים לפרסם מוצר הדבר הכי חשוב שכדאי שתבינו הוא מה יוצא ללקוח מהמוצר מה השימוש שיעזור לו לפתור או להתמודד עם הבעיה שלו? אותו דבר נכון לגבי שירות. אם אני צריכה להעביר את הרכב טסט ואין לי זמן (או כוח) לזה, ואני מגלה מודעה שמציגה לי שרות בו מישהו יכול להגיע אליי הביתה ולהעביר את האוטו טסט בשבילי- יש סיכוי גבוה שאתעניין בזה אלחץ על המודעה ואולי גם אתנסה בשרות, אנחנו כמקדמים צריכים למכור את התוצאה של המוצר, שהיא חסכון בזמן, כסף וכאב ראש.
דבר נוסף שחשוב להדגיש זה בידול. מה הכוונה? אין ספק שיש אינסוף חברות שמייצרות שמפו, איך תבחרו? לפי שם של מותג שאתם רגילים אליו? מוצר שיפתור לכם את בעיית הקשקשים? שמפו לשיער מתולתל? צבוע? או גם וגם?… מה שחשוב הוא להדגיש את היתרון והייחוד של המוצר ואת הסיבה שאתם צריכים אותו- לדוגמא שמפו שלא נוסה על בעלי חיים לשיער מלא ברק ונפח שיגרום לכם להיראות יותר מושכים, ועכשיו ב20% הנחה- זהו. קניתי.
אתן עוד דוגמא- כיסוי נגד גשם לתיק. מה היתרון? האמת שזה די פשוט הוא שומר על הדברים שלכם בתיק בכל מזג אוויר. אם אתם בדרך לסינגפור או תאילנד יהיה לכם שווה לשלוף את הכיסוי ולהגן על הדברים החשובים שיש לכם בתיק. לפעמים התועלת תהייה ברורה לכם ולפעמים תצטרכו קצת להתאמץ בשביל להבין מהו היתרון אותו כדאי להדגיש בפרסום.
אם אנחנו מפרסמים מפיץ ריח הוא יכול להשרות ריח נעים במשרד אך יש לו גם יתרון של מניעת ריח לא נעים בחנות שממוקמת קרוב לאזור תעשייה, כך או כך חשוב להדגיש מה הפתרון שאנחנו מביאים ללקוח.
Call to action (קריאה לפעולה) זה מאסט
אז מה זה קריאה לפעולה? הכוונה היא שאנחנו רוצים להניע את הקהל לפעול. אז איך הוא יידע מה אנחנו רוצים ממנו? דבר ראשון חשוב להחליט איזה פעולה אנחנו רוצים שהלקוח ייקח ואז להוסיף כפתור קריאה לפעולה גם באתר וגם כטקסט בסיום כל פוסט ברשתות החברתיות.
כדאי שתהיה קריאה לפעולה בכל עמוד– בפוסט, במייל ובכל דבר שכותבים בעצם. הקריאה לפעולה משתנה על פי מה שנרצה להכווין את הלקוח הפוטנציאלי לעשות- מילוי פרטים, הרשמה לניוזלטר, לחיצה על הכפתור למעבר לצאט בוואטצאפ/ מעבר לדף נחיתה בו יקבלו הנחה למוצר.
קריאה לפעולה לדוגמא: כדאי להתחיל עם מילת פעולה לדוגמא: להתחיל, לנסות, להורדה (של אפליקציה), להרשמה, לצפייה, לשיתוף, למלא, לגלות, לקנייה, להזמנה. מומלץ לכתוב ״להתחלה (start) לנסות… (try)" כי זה מייצר פחות לחץ ומחוייבות על הלקוח ומגדיל את הסיכוי שירגיש בנוח להרשם לשירות ויתנסה.
המטרה שלנו היא לבנות מעורבות של הקהל במוצר בכל הזדמנות שאנחנו בקשר עם הלקוח. אפשר לאפשר בעמוד הבית להירשם לניוזלטר, להירשם לשירות ועוד וגם להציע במייל שיעשו שיתוף לחברים.
חשוב גם להתייחס לאלמנט הזמן, ידוע שכדאי לתחום בזמן כל הטבה ומבצע, על זה עולם הפרסום מתבסס. אתם כבר יודעים שבסוף העונה יהיו סיילים לחיסול המלאי ברוב החנויות, וכך גם בעולם הוירטואלי, כשאנחנו מניעים לפעולה כדאי לציין עד מתי אפשר להירשם ולהנות מההטבה.
ליצור תחושה של דחיפות– כשאנשים יודעים שיש דד ליין זה יוצר דחיפות: ״הקליקו עכשיו״ ״תנסו את ה…שלנו עכשיו״ ״הצעה לזמן מוגבל״ ״כמות מוגבלת״ ״עד גמר המלאי״ ״נותרו עוד 37״ ״המבצע עד ה-30 באוגוסט״ ״הדלתות נסגרות ביום שלישי״ ״אל תפספסו״.
מיקום ונראות הקריאה לפעולה אם מדובר על כפתור קריאה לפעולה כדאי שיהיה במיקום מרכזי ובצבע בולט (בהתאמה לצבע העמוד כמובן), בטקסט עצמו מומלץ לכתוב את הקריאה לפעולה בבולד. במקרים מסוימים כדאי להוסיף לינק שלם מאשר לכתוב ״הקליקו כאן״– זה יותר ברור וויזואלי.
לצמצם את הסיכון– על מנת ששאנשים לא יהססו ושיהיה להם קל להגיד כן להצעה שלכם. לדוגמא: ״קבלו את כספכם חזרה תוך 30 יום״– אם לא תקבלו תוצאות תקבלו את כספם חזרה ללא שאלות נוספות, כך שיובן שזאת השקעה ולא הוצאה, ״התחילו את הניסיון שלכם עכשיו– ללא צורך במילוי פרטי אשראי, ללא שאלות מיותרות, ללא התקנת תוכנה״.
מהירות– אין סיכון של זמן או כסף "הורידו או הרשמו ותקבלו אישור תוך דקה/60 שניות"- כך שיהיה ברור שהתהליך הוא קליל ומהיר.
לסיכום כדאי להיות ברורים עם הפעולה אותה אנחנו רוצים שהלקוח צריך לעשות מה שיגדיל את הסיכוי שהלקוח אכן ישתף פעולה.
פרסום בפוש או בפול: מה הכי נכון היום?
לפני שאתחיל לדבר על גוגל היקר (לפעמים תרתי משמע…), אסביר בקצרה על שיטת הפרסום באינטרנט באופן כללי:
פרסום בשיטת פוש: טוב זה אולי יישמע קצת אגרסיבי אבל בשיטת הפרסום הזאת אנחנו דוחפים פרסום ללקוחות הפוטנציאליים. מה הכוונה? אתם מטיילים להנאתכם בסטורי ופתאום–בום! פרסומת ללאומי קארד– מה הוא קשור?!? לפעמים זה קצת מעצבן אבל בעצם המטרה היא לדחוף לכם פרסום שהוא רלוונטי לכם וסיכוי גבוה שקשור לחיפושים האחרונים שלכם.
הרי כולנו נתקלנו בפרסום של משהו שכבר חיפשנו בעבר, כך שלעיתים הפוש המעצבן הזה דווקא רלוונטי לנו ונמשיך לעקוב אחרי אותו עמוד שעניין אותנו או נרכוש דרך הלינק את המוצר שרצינו.
ברשתות החברתיות משתמשים בשיטת הפוש, בנוסף, ישנם שרותים כמו טאבולה ואאוטבריין שמציעים לכם מידע ומאמרים שקשורים למה שקראתם הרגע.
פרסום בשיטת פול: ניחשתם נכון– בדרך הזאת אנחנו מושכים אלינו את הלקוחות. בדרך כלל שיטת הפול מתבצעת במנועי החיפוש– אתם מחפשים משהו ואנחנו מציגים לכם את מה שחיפשתם ומושכים אתכם אלינו לאתר, שם נוכל להציג לכם את המוצר או השירות שלנו, לתת לכם למלא פרטים ומשם לפרסם לכם בהמשך ברימרקטינג– פרסום מחדש (עליו ארחיב בהמשך).
אז בעצם נראה לי שהבנתם את התשובה לשאלה מהכותרת– שניהם! השילוב המנצח הוא גם לפנות ללקוחות שחיפשו אתכם באופן אקטיבי וגם לפרסם למי שהוא לקוח פוטנציאלי. אם אנחנו יודעים שיש לקוחות שמתעניינים ביוגה בתל אביב באופן כללי ותקפוץ להם מודעה יפה שמספרת על הסטודיו החדש שפתחתם יש סיכוי גבוה שהם ילחצו על הלינק.
Sco search engine optimizition מנועי החיפוש של גוגל
ישנם מספר מנועי חיפוש בעולם אבל היות ורוב התנועה מגיעה ממנוע החיפוש של גוגל והרוב קובע (ליתר דיוק 98% מהחיפושים בישראל) אני אתייחס רק אליו, ברשותכם 🙂
התנועה ממנועי החיפוש היא בעלת ערך מאוד גבוה, למה? כשמישהו מחפש משהו ברגע מסוים– ואתה יכול לפתור לו את הבעיה במהירות, סיכוי ההמרה שלו גדל. בגוגל אנשים בדרך כלל מחפשים עם מטרה ברורה ומיידית לדוגמא אני מחפשת רמקול עמיד למים למסיבת הפתעה בים, אם אמצא אתר רלוונטי שהוא במיקום קרוב אליי, או עם שירותי משלוח עד הבית– קניתי.
בפייסבוק ובכלל ברשתות החברתיות אנחנו בדרך כלל לאו דווקא מחפשים משהו ספציפי אלא סתם באים להסתכל מה חדש בפיד, כך ששם הפרסום הוא בשיטת הפוש. לכן חשוב יותר למקד את הקהלים אליהם אנחנו מפרסמים על פי מגדר, מיקום, תחומי עניין, גיל ולרדת לרזולוציה כמה שיותר מדויקת על מנת להגדיל את סיכויי ההמרה.
העדכונים של השנים האחרונות בפייסבוק הם גם בשורת החיפוש שלהם וגם בזה שהוסיפו את המרקטפלייס כך שאנשים יכולים למצוא גם מוצרים שאנשים פרטיים מפרסמים וגם חנויות. אם אתם מתעניינים בseo אני ממליצה לכם בחום לעקוב אחרי בריאן דין מBacklinko ולהתחיל עם המאמר הבא שהוא בעצם המדריך השלם לאופטימיזציית מנועי חיפוש.
איך מנועי החיפוש עובדים?
גוגל מסדרים את החיפושים על פי מספר פרמטרים, אסביר את העיקריים שבהם ואיך מגיעים למקום הראשון:
לפי רלוונטיות– מה שהיה רלוונטי לפני שנה לאו דווקא יהיה רלוונטי היום– במיוחד בדברים כמו טכנולוגיה שמשתנה כל הזמן, לכן חשוב מאוד לעדכן את התכנים וגם הנראות של האתר.
שימו לב שהמיקומים של האתרים שיעלו בעמוד הראשון משתנים על פי מה שאתם כותבים בשורת החיפוש.
לפי סמכות – גוגל בוחרת סמכות לפי לינקים ובאק לינק– הפנייה למקורות טובים של מידע באתרים נחשבים אחרים– מהם אתרים נחשבים? איזה לינקים יכולים לא לעזור או אפילו להרע למיקום שלכם?
הסיבה שכל כך חשוב לכם להיות במיקום גבוה היא שעשרת המיקומים הראשונים הם אלו שמקבלים את רוב הקליקים: המיקום הראשון יקבל 31% ומיקומים 6-10 מקבלים בערך 3% של הקלקה. כך שבעצם אם אתם מופיעים בעמוד 3 בגוגל אתם כמעט לא קיימים ברשת…כך שכדאי להשקיע את הזמן ולשפר מה שצריך על מנת לעלות גבוה יותר במיקומים– זה לא מעט עבודה אבל היא תשתלם לכם בסופו של דבר– יותר קליקים =חשיפה ובהמשך גם המרה.
למה לקדם את העסק שלכם עם גוגל אדס?
שלושת היתרונות העיקריים הם:
תוצאות מהירות– תפתחו גוגל אדס תבנו קמפיינים ועם התקציב המתאים תוכלו להופיע ראשונים במנוע החיפוש של גוגל (בתוצאות העליונות הממומנות כמובן), כך שתוכלו לקבל תנועה לאתר שלכם במהירות. חשוב לציין שאם אתם רוצים להופיע באופן אורגני תצטרכו ליצור תוכן ולתחזק את האתר, לדאוג שזמן העלייה שלו מהיר, שהוא מותאם למובייל, שחווית המשתמש טובה, שרים, לינקים אכותיים, רשתות חברתיות בניית קהל אכותי ועוד.
המודעות מתורגטות בצורה מדויקת ורלוונטית– היות והחיפוש הוא לפי מילות חיפוש, האנשים שיחשפו למודעות שלכם הם קהל ממוקד ורלוונטי למה שאתם מפרסמים. המודעות המפורסמות משתנות על פי החיפוש שאתם מקישים.
אפקטיביות בתשלום– פיפיסי– אתם משלמים רק אם מישהו לוחץ על המודעה שלכם.
מתי כדאי לפרסם בגוגל ומתי בפייסבוק?
האפקטיביות והתוצאות משתנות בין גוגל ופייסבוק היות והכוונה של אנשים כשהם ברשת חברתית ובין כשהם מחפשים משהו בגוגל היא שונה. בגוגל אנשים מחפשים משהו ספציפי ומזינים אותו במנוע החיפוש בפייסבוק אתם יכולים להתקל במודעה שרלוונטית אליכם מבלי שחיפשתם– לדוגמא: מודעה לwe work בתל אביב, אתם כרגע בתל אביב ועובדים מהבית! או מודעה למסעדה צמחונית בלונדון– ואתם צמחוניים ובדיוק נמצאים בלונדון וקר ומרק ירקות חם מתאים בול…
בפייסבוק יש לכם הרבה עניין חברתי, מידע על חברים שעשו לייק לאותה מסעדה או ביקרו באותו מקום, יכולים לראות מי מתעניין ללכת להופעה או הרצאה ועוד.
למודעה בפייסבוק יש אפשרות להוסיף תגובות, לייקים, שרים מה שאין במודעה בגוגל.
המצב האידיאלי הוא למצוא תקציב גם לגוגל וגם לפייסבוק, כדאי להכיר את שתי הפלטפורמות וללמוד מה הכי עובד ואין להשתמש בהם בצורה הכי אפקטיבית.
איך גוגל עובד?
גוגל היא מערכת גאונית שמאפשרת לכם שטח פרסום בלתי מוגבל, 7 מודעות ממומנות בכל עמוד, (שימו לב שגם בעמוד חדשותי כולשהו יש מודעות בין לבין התכנים), לגוגל יש 3.5 ביליון חיפושים ביום, והמערכת עובדת בצורה של מכירה פומבית– כל מפרסם מזין את הביד שהוא מוכן לשים על מנת להיות בטופ תוצאות בגוגל, כמובן שהוא עושה זאת בהסתמך על המתחרים.
לכל תחום יש את רמת התחרות שלו– גבוהה, בינונית או נמוכה. בנוסף, הלקוח מחליט כמה ״שווה״ לו לשים על כל מילת חיפוש, לדוגמא נדלן בתל אביב לא שווה ערך לגלידרייה או לטבעת יהלום. במכירה פומבית רגילה מי ששם את הביד הכי גבוה זוכה, כאן יש משתנים נוספים מלבד התקציב, הפקטור הנוסף של גוגל זה הקוואליטי סקור– איכות דירוג שילוב של שני אלה קובע את ה –״אד רנק״–שלך הדרוג אכות למודעה שלך.
האד רנק קובע את המיקום של המודעה שלך, הוא סופר חשוב. הוא מחושב על פי סכום הביד שלך יחד עם הדירוג איכות שלך מול המתחרים. אם תרצו להוריד את מחיר הפרסום שלכם כדאי שתשקיעו במודעות איכותיות, שיפור הקוולטי סקור יוריד את מחיר הביד אותו תצטרכו לשלם.
לגוגל חשוב שהמודעות יהיו רלוונטיות למחפשים ולא רק לקבל כסף מהמפרסמים, חשוב להם שתהיה השקעה בתכנים ובהתאמה שלהם למחפש ולא שרק בעל המאה יהיה ראשון בתוצאות, זה יוצר תחרות בריאה ופותח את האופציות גם לחברות קטנות עם פחות תקציב להגיע למעלה.
קוואלטי סקור– שילוב של אחוז ההקלקה המצופה, רלוונטיות המודעה (חשוב שהביטוי עליו אתם מפרסמים יופיע במודעה)יחד עם חווית עמוד הנחיתה(חשוב שתהיה חוויה טובה ולהפחית את הבאונסרייט) .
ככל שהמודעה יותר ממוקדת למה שאנשים מחפשים והקישור אליו אנחנו שולחים את הלקוח מתאים למה שהוא חיפש ככה נקבל דירוג גבוה יותר מגוגל, נופיע למעלה ונחסוך יותר כסף בפרסום.
העבודה היא כל הזמן לשפר את המודעות ואת חלוקת התקציב לפי הקמפיינים והמילים, להוריד מילים שליליות.
טיפ קטן לאבטחה באתר שלכם
על מנת למנוע האקרים וספאם חשוב לשים לב שיש לנו את הגרסה החדשה ביותר באתר– לדוגמא לוורדפרס יש כל הזמן עדכונים כל הזמן את לגרסאות שלהם.
לגבי הפלאגינים– את הפלאגינים בוורדפרס שלא משתמשים כדאי למחוק כי זה תופס מקום ומאט את המערכת, להוסיף פלאגינים שאנחנו צריכים לדוגמא: Login lockdown מונע מאותו אייפי להיכנס יותר מידי פעמים לאתר שלנו.
לסיכום
עולם השיווק הדיגיטלי מרתק בעיני, במיוחד בזכות העובדה שהוא כל הזמן מתחדש ומשתפר. אם לפני כמה שנים היינו צריכים לבזבז שעות רבות בלהגיע לחיפוש של מה שרצינו, היום החיפושים הופכים להיות יותר ויותר מדויקים. אתרים כמו זאפ משווים לנו מחירים, איזי מוצאים לנו איפה נמצא הסושי הקרוב אילנו, גוגל טיסות משווים לנו מחרים ועוד ועוד…
כמקדמי אתרים באינטרנט כדאי לנו לעקוב אחר העדכונים של גוגל מצד אחד, מצד שני להפעיל שיקול דעת ולהשתמש בתקציב שלנו בחוכמה. אל תשכחו שגוגל זוהי חברה שבסופו של דבר רוצה להרוויח כמה שהיא יכולה ולא תמיד ההמלצות שלה הם הדבר הכי כלכלי והכי נכון לעסק שלכם.
היום דיברנו קצת על גוגל, פייסבוק ומה שבינהם, במאמרים הבאים נרחיב עוד על קידום אתרים בכלל ועל מנוע החיפוש השני בגודלו שהוא הערוץ שלכם או במילים אחרות You Tube.
מקווה שלמדתם משהו חדש– ובנתיים שתהייה לכם גלישה נעימה 🙂